Kontexty mesta 2024 piatok 04.10.2024
KONTEXTY MESTA – UMELECKÉ INTERVENCIE 2024Kontexty mesta predstavujú dlhodobý formát Wave - centra nezávislej kultúry v Prešove, ktorý prostredníctvom intervencií vizuálneho umenia skúma a pretvára verejný priestor mesta. Hlavným cieľom je poukázať na vzťahy medzi urbanizmom, sociálnymi interakciami a verejnými miestami v špecifickom čase a priestore. Každý ročník sa sústredí na iné aspekty verejného priestoru, pričom východiskovým bodom je lokalita Wave.Štvrtý ročník, v spolupráci s Krajskou galériou v Prešove, rozvíja novú formu partnerského dialógu pod názvom Transfer KGPxWave. Tento formát spája tradičné hodnoty inštitúcií s dôrazom na zachovanie kultúrneho dedičstva a súčasnými umeleckými intervenciami, ktoré priamo reagujú na špecifickosť mestského prostredia. Cieľom je rozvinúť aktívny dialóg medzi umením, urbanizmom a verejnosťou prostredníctvom priameho zásahu do mestského priestoru a skúmania jeho kontextu v živote komunity.V rámci tejto spolupráce sa intervenčné diela premietnu priamo do architektonických štruktúr a verejných priestorov Prešova, čím otvoria diskusiu o ich súčasnej funkcii, estetike a sociálnom využití. Táto iniciatíva posilňuje nielen kultúrne väzby medzi etablovanými inštitúciami a súčasnými umeleckými centrami, ale aj vytvára nové príležitosti pre zlepšenie kvality verejného priestoru. Intervencie budú cielene umiestnené na osiach medzi budovami Wave a Krajskou galériou, čím zdôraznia prepojenie medzi umením, architektúrou a mestským životom.Spolupráca tak prispeje k zvýšeniu povedomia o vplyve urbanizmu na každodenný život obyvateľov, podporí umelecký dialóg a vytvorí platformu pre ďalšie experimentálne zásahy do verejného priestoru.Program: 4.10.2024/17:00 - Južný park, Krajská galéria v Prešove autor: Marek Kvetan,kurator - Adam Macko Extra 4.10 o 17:00, 5 a 6.10 od 13:00 - pootvorenie parku na Masarykovej5.10.2024 /17:00 - Park Námestie Kráľovnej pokoja, Wave autori: Peter Valiska-Timečko, Marek Kvetan, ľubomir Slovinský, Jan Zelinkadiskusia- Sýmboly vo verejnom priestore - František Oľha, Marian Damankoš, Tomaš TimkoPETER VALISKA-TIMEČKO /*1985, Trebišov/ Multimediálny umelec, performer a pedagóg. Programovo sa venuje akčným a alternatívnymstratégiám v súčasnom vizuálnom umení, najmä grafickým technikám. Osobitnými postupmi zapája dorealizácií predmety všeobecného využitia. Absolvent doktorandského štúdia na Fakulte výtvarnýchumení Akadémie umení v Banskej Bystrici, kde pedagogicky aj pôsobí. Žije a tvorí v Trebišove.Akčná grafika zo série Choreo-grafika je performatívnym formátom dnešného umenia, ktorémedziodborovo prepája pohyb a vizuálne formy. Je sémantickým pojednaním o vzťahu jazyka a stopy.Performance na mieste interaktívne pôsobí na prítomné diváctvo, ktoré autenticky prežíva umeleckýproces. Predstavuje určitú formu tvorby, ktorá vzniká nárazovo a v pomerne krátkom čase. Originálnuakčnú grafiku doplní výber diel zo spolupráce s prešovským grafikom a kaligrafom Petrom Kocákom.MAREK KVETAN/*1976, Bratislava/Intermediálny umelec a pedagóg. V mnohovrstevnatej umeleckej tvorbe prepája post-konceptuálnea materialistické stratégie do výrazných priestorových inštalačných riešení. Jeho tvorba nesie prvkykritickej spoločenskej reflexie a často konfrontuje negatívne javy kapitalistického materializmu.Pedagogicky pôsobí na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Žije a tvorí v Bratislave.Dielo Masha vzniklo v reakcii na rozpútanie vojny Ruskej federácie na Ukrajine, ktorá aledemaskovala skutočný stav sily agresora. Svetelný veľkoformátový objekt narážkou na ikonickúdetskú hračku odkazuje na stále prebiehajúci konflikt, jeho umiestnenie v centre mesta pri KGPOzároveň vytvorí silný kontext s prítomnou početnou skupinou utečencov z Ukrajiny v Prešove. Diváktak zároveň uvažuje nad význam site-specific kontextu, kde miesto vystavenia diela znásobuje čirekontextualizuje jeho pôvodný zámer.ĽUBOMÍR SLOVINSKÝ/*1993, Gelnica/Intermediálny umelec, organizátor a eko-aktivista. Reflektuje vzťahy prírodnej a komponovanejmateriality, čím komentuje post-industriálnu estetiku a vzťahy k urbánnemu prostrediu. Pohybuje sav širokom spektre médií – cez objekt-orientovanú tvorbu, videomapping, sound-art poenvironmentálne performence a happeningy. Pôsobí na Fakulte výtvarných umení Akadémie umenív Banskej Bystrici. Žije a tvorí v Gelnici.Interaktívna projekcia bude sondou do vizuality mesta a jeho súčasnosti zosobnenej v lokalite sídliska.Divák má možnosť pohybom pred obrazovkou dekonštruovať obraz a rozkrývať skenované vrstvybudovy. Site-specific dielo umožňuje zamyslenie nad vizuálnym skúmaním priestoru, „pohyb mysľou“či variovanie pamäte miesta. Autorov koncept originálnym spôsobom komunikuje moderné možnostivizuálneho umenia.JÁN ZELINKA/*1978, Vranov nad Topľou/Sochár, absolvent FUTU v Košiciach (Ateliér slobodnej kreativity 3D, prof. Juraj Bartúsz, akad.soch.).Dizertačnú prácu obhájil na VŠVU v Bratislave. Je držiteľom Ceny Oskara Čepana za rok 2015.Programovo sa venuje témam smrti a fyzickej konečnosti. Cez experimentálne materiály fixujefiguratívne a antropomorfné motívy, najčastejšie uhynutých zvierat, ktoré nesú silný existenciálnynáboj. Žije a tvorí v Prešove.Dielo Dáma z New Yorku je znovu-pripomenutím prebiehajúcej environmentálnej krízy spôsobenejklimatickou zmenou a nadprodukciou plastového odpadu človekom. Zberač fliaš v sebe prepája hneďniekoľko rovín vzťahov človeka a prostredia. Temný vizuál ponúka aj filozofický rozmer, určitúpesimistickú víziu súčasnej kondície ľudstva, ktoré aj v otázke produkcie odpadu čelí výzveudržateľnosti. Inštalácia v bezprostrednej blízkosti fontány je vizuálnou hrou s pôvodným a umelýmprostredím.Pod záštitou Františka Oľhu, primátora mesta PrešovPodujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.